Agora Humbar: POING/RATKJE - ELLEVILL 1.MAI-Konsert!
1.mai med POING i Hønefoss! Den genierklærte, elleville og leikende gjengen av fabelaktige musikere har i en årrekke holdt natt til 1.mai-konserter i Oslo. Kveldene er blitt legendariske, og konsertene har ved enkelte anledninger holdt på til langt på natt - med et voksende stamgjest-publikum fra år til år.
Det er bare å rydde 1.mai-kvelden i kalenderen! For i år kommer de til Hønefoss på selve dagen - den ærverdige dagen for å markere arbeiderbevegelsens kamp og internasjonale solidaritet!
Dette blir en fantastisk mulighet til å forlenge dagen etter tradisjonell og hevdvunnen tog- og torv-markering - og for alle andre til å oppleve LIVE & FLYING en forfriskende serie med musikalske godbiter! Repertoaret er hentet fra venstresidas historie, med inspirert og inspirerende musikk og sang, forankret i arbeiderbevegelsens og internasjonalismens beste kulturtradisjoner - men her med en helt unik tilnærming, og med leikende nytolkninger og improvisasjoner parallelt med allsang-tiltrekkende, gjenkjennelige kampsanger.
POING
Rolf-Erik Nystrøm, saxofon
Frode Haltli, akkordeon
Håkon Thelin, kontrabass
+ Maja Ratkje, vokal
I tillegg til nyskapende improvisasjonsmusikk er Poing blant annet kjent for å nytolke gamle helter - som turneen som åpnes i disse dager (i samarbeid med Hekate) basert på A-ha, og tidligere med utgangspunkt i Åge Aleksandersens materiale.
SLIK BLIR DE PRESENTERT i eventet for årets 30.april-konsert i Oslo (på Nordic Black Theatre, og konseptet tas altså til Hønefoss dagen etter):
Trioen POING med vokalist Maja S.K. Ratkje er blitt omtalt som norsk musikklivs fineste, frekkeste og mest nyskapende aktører. I 15 år har de tolket og formidlet sanger knyttet til arbeiderbevegelsen og sosialismen, og i forlengelse av arbeidersang-tematikken fra den kritikerroste CDen "Wach auf!" (2011) har prosjektet "Kapital & Moral" vokst frem.
På “Kapital & Moral” fremfører POING og Maja S.K. Ratkje sanger fra de siste hundre år med temaer som kretser rundt kapitalens innvirkning på hver og én av oss. Sammen utforsker de det sinnet som finnes i John Lennons «Working Class Hero», sårheten omkring asylbarn som finnes i Åge Aleksandersens evig aktuelle «Fremmed fugl» og Rudolf Nilsens beskrivelse av barna som lager klær til vestlige forbrukere ?i «En vise om Kinabarna». Musikk og tekster av Kurt Weill og Bertolt Brecht, Alf Prøysen og Tom Waits er også sentrale i dette prosjektet.
Samarbeidet mellom Ratkje og POING startet i 1999, da hun skrev stykket “essential extensions” til trioen, deres første verk. Et år senere stod de sammen på en scene i Saunabar i Helsinki og framførte sanger av Kurt Weill og Bertolt Brecht til alles store overraskelse. Siden da har de gjentatt suksessen med en årlig natt-til-1.mai-konsert på brune puber som Tranen i Oslo for et feststemt publikum.
Repertoaret har blitt utvidet til å inkludere alt fra nasjonalsanger fra utdødde sosialiststater til poplåter fra 80-tallet, folkemusikk og arbeidersanger fra hele verden. Konsertene har vart i flerfoldige timer, med gjester – profesjonelle som amatører, med diktopplesning og med appeller. En tilsynelatende usaklig blanding har etter hvert utkrystallisert seg som en ny, sosialistisk fortolkningstradisjon med et konsept som ble oppfattet som frekt fordi det var hinsides ironisk, anarkistisk fordi det var motsetningsfylt, og nostalgisk bortenfor sentimentalitet og korrekt fortolkningstradisjon.