AgoraIRIS/Bryggerikjelleren: MOKSHA (Shrestha/Lilja/Flatjord)
Denne konserten inngår i en langstrakt AgoraIRIS-festival april/mai, utviklet av Agora Kulturkafé i samarbeid med det ny-etablerte IRIS-prosjektet - initiert av aktører i kommunen og lokale kulturentusiaster. IRIS-prosjektet avslutter sitt første aktive år med en stor IRIS-forestilling, der mange lokale krefter er involvert, på Byscenen 28.april. Agora Kulturkafé legger en serie av verdensmusikk-konserter inn i AgoraIRIS-festivalen - og programmet fortettes i uka fram mot 28.april. Vi anser alt dette som et pilotprosjekt for en årlig AgoraIRIS-festival i årene framover, med vekt på kulturmøter, mangfold og lokal kreativitet, samt nye impulser blant annet i form av verdensmusikk-konserter.
Agora Kulturkafé har gleden av igjen å ønske den fabelaktige Oddrun Lilja Jonsdottir velkommen til Hønefoss! Og denne gang kommer hun med den konstellasjonen hun først ble kjent gjennom, den unike, lekende og utforskende trioen MOKSHA!
Med de tre briljante musikerne Oddrun Lilja (gitar), Sanskriti Shrestha (tabla/hun spiller også med Bugge Wesseltoft i Hønefoss Kirke 23.4) og Tore Flatjord (trommer/perkusjon) vil vi møte artister som med sin debutplate i 2016 ble presentert sånn: "Debuten står som en nøkkelutgivelse fra en periode i norsk improvisert musikk preget av åpne vinduer mot uttrykk og musikere fra hele verden". For dette er en av kildene til den kreative bølgen som utgjør et rikt miljø for verdensmusikk i Norge de siste årene - blant annet gjennom både Liljas og Shresthas samarbeide med Bugge Wesseltoft.
For første gang på lenge kan Agora Kulturkafé også igjen ønske velkommen til det smått magiske, gamle bryggerilokalet "Iskjelleren" - i Bryggerigården, og i samarbeide med Bryggerikjelleren. Her snakker vi om et lokale som kler artistene!
For her kommer musikk som brygger på litt av hvert, og som har impulser fra mange globale og lokale musikkelementer, samt improvisasjonsglede - og inspirert av musikernes etter hvert omfattende, varierte og utforskende musikalske erfaringer. (Moksha er for øvrig et begrep på sanskrit, og betyr i indisk tradisjon frigjøring, eller forløsning).
Det finnes både alvor og ekstase på Mokshas andre album, "Moksha!". Her finner du komplekse og virtuose øyeblikk – men det føles også som musikk som er oppstått i det enkleste av alle utgangspunkt, leken mellom tre gode medmusikanter. Trioens lek startet tilbake i 2012, da disse musikerne fremdeles var studenter og møttes for å eksperimentere med rytme, raga og jazz.
Deres første album, The Beauty of an Arbitrary Moment, kom ut på Jazzland i 2016 og ble svært godt mottatt både i inn- og utland. Debuten står som en nøkkelutgivelsefra en periode i norsk improvisert musikk preget av åpne vinduer mot uttrykk og musikere fra hele verden.
På andrealbumet er paletten blitt utvidet, både som trio og individuelle musikere. Men møtet som ble fanget opp i Newtone i januar, hvor de også har fått med seg noen utvalgte gjestemusikere, føles ikke overlesset med referanser, tvert imot. Det er ikke noen selvfølge – på platas syv spor drar trioen veksler på egne erfaringer med indisk, norsk, nord- og vest-afrikansk musikk i tillegg til god gammaldags jazzrock og en og annen støyete utflipping. Det er lett å gå seg vill i en slik varedeklarasjon, men kanskje holder det lenge å si dette: Moksha er Sanskriti Shrestha, Oddrun Lilja og Tore Flatjord. Musikken de spiller er summen av deres felles erfaringer og kick.
Shrestha er en nepalesisk tablaspiller som er bosatt i Norge og som har spilt med mange prosjekter: egne band, duoer med folk som Harpreet Bansal og Steinar Ofsdal og store ensembleprosjekter som Marianna S. A. Røes Spiti/Hjem og Mira Thiruchelvams Pantone 448c with Cumin. Hun spilte sammen med Oddrun Lilja i den ferskeste utgaven av Bugge Wesseltofts New Conception of Jazz.
Oddrun Lilja har på sin side gjort stor suksess under eget navn de siste årene – den ambisiøse musikalske jordomseilingen Marble var et av årets store album da det kom ut i 2020, og bandet har blitt en festivalfavoritt. Hun har også vært med i Paal Nilssen-Loves globalt orienterte jazzrock-orkester Circus. I 2023 ga hun ut nytt album Mirage, og hadde en av release-konsertene (knallbra!) i Hønefoss/Agora-regi i april 2023. For dette er hun nylig nominert til årets Spellemannspris. Hun hadde også stor suksess med det praktfulle bestillingsverket hun levert på Vossajazz 2023.
Tore Flatjord er på sin side trommeslager med Harald Lassen, The Switch og Baker Hansen, for å nevne noe. Og i de aller fleste sammenhenger han dukker opp i, støter man på en musiker som er nysgjerrig på alle slags rytmeinstrumenter – darbouka og dhol, bjeller og maracas.
Det er opp til lytteren å tolke låttitlene på albumet, men de antyder åpenbart en sorts syklus: “Floating”, “Entering”, “Playing”, “Breathing”, “Drumming”, “Summoning” og “Liberating”. Disse titlene kan for den del være gode beskrivelser av lytterens opplevelse – det er noe frigjørende over leken, musikken puster og flyter, den entrer og maner fram tilstander… og noen ganger handler den simpelthen om å høre på sabla godt trommespill. Og dét er jo som vi alle vet en av livets enkle, men store gleder.
Billetter legges til salg på Ringbillett, men selges også i døra - HVIS ledige plasser.
Agora Kulturkafé støttes av Norsk Kulturråd, Ringerike kommune, Kultur og Buskerud Fylkeskommune, Kultur.
Foto: Morten Espeland