Agora Humbar: Global Oslo Music/Viddal & Sahajpal
Agora Kulturkafé har gleden av sammen med Humbar å presentere enda en fantastisk spennende duo - i serien konserter rammet inn av samarbeidet med Global Oslo Music. Her snakker vi kortreiste jorda rundt-opplevelser, og eventyrlige nye impulser rett inn på Nordre Torv - til byens kuleste kro!
Global Oslo Music har i en årrekke stått som initiator, facilitator og kurator for nye konstellasjoner for musikk og tilgrensende kunstuttrykk - der de skaper møteplass og samarbeidsplattformer for musikere med base i Oslo/Norge, men som mikser elementer og impulser fra all verdens kanter (også fra Norge!) inn i nye ensembler og i nykomponert musikk (blant annet rene bestillingsverk). Agora Kulturkafé er med stolthet blitt innlemmet i nettverket som videreformidler disse spennende prosjektene.
For eksempel dette: Mathilde Grooss Viddal og Rohini Sahajpal må være verdens første bassklarinett- og sitarduo!
Mathilde og Rohini ble introdusert for hverandre av Global Oslo Music i 2019 og startet samarbeidet samtidig som pandemien brøt ut. Duoen debuterte på Wip-festivalen på Josefine i Oslo noe senere. Mathilde sier om sitt første møte med Rohini at det føltes som om hun hadde kjent henne hele livet og var en sterk opplevelse. Under nedstengingen av kulturlivet som følge av pandemien hadde duoen mange fine samtaler og øvinger.
Nå kommer de til Hønefoss for første gang med et repertoar i tre deler:
Først vil publikum få en smak av hva utøverne hver for seg står for musikalsk og som for Mathilde er preget av jazz og samtidsmusikk, mens Rohini er godt forankret i indisk tradisjonell musikk. I andre del smelter tradisjoner sammen med utgangspunkt i egne komposisjoner og improvisasjoner som fanger inn det som er i ferd med å bli duoens identitet. I konsertens siste del vil musikken preges av noe nytt og dessuten fritt, men alltid med respekt for de musikalske tradisjonene musikerne til vanlig jobber innenfor.
Om artistene:
Mathilde Grooss Viddal, musiker, komponist og bandleder Hun har lenge hørt til i toppsjiktet av skapende og utøvende kunstnere på den norske musikkscenen og vunnet prestisjetunge priser internasjonalt for sitt arbeid som komponist og arrangør. Bl a med verket Out of Silence i forbindelse med FNs 70 årsfeiring av Menneskerettighetene med prisutdeling I Roma.Mathilde
Hennes eget Fri Ensemblet har gitt ut 5 album som har fått de beste kritikker både i Norge og i internasjonalt presse. Med dette ensemblet har hun også turnert med bestillingsverket Tri vendur bles ho i den høgaste sky på Moldejazz, Vossa Jazz, Riksscenen, Hemnesjazz og på UNESCOS Internasjonale Jazz Dag på Kampenjazz, for å nevne noen. Av andre kunstneriske arbeider hun står bak kan vi nevne bestillingsarrangementet «berre ein Lått» hun komponerte for symfoniorkester og langeleik på oppdrag fra KORK og ur-fermført på ULTIMA-festivalen i 2019.
Så har da Viddal en genuin tilnærming til musikk i tillegg til å være en fremragende utøver. Musikken hennes er intelligent, virtuos, sjangeroverskridende og poetisk.
Og kjennetegnes av å søke en større åpenhet i kunstutrykket på tvers av genre- og kulturgrenser i det hun kaller «Verdensmusikk i samtidsjazz format»
Rohini Sahajpal, en av landets ledende utøvere av det indiske tradisjonelle instrumentet sitar, som har gjort seg bemerket for sin tolkning av indisk ragamusikk. En raga er bygget over bestemte noter i en skala. Hver raga har sin egen essens, som utøveren skal forsøke å få fatt i og uttrykke.
Sahajpal er født og oppvokst i en indisk, musikalsk, familie i Solbergelva. Hennes far, Shri Lal Sahajpal er fiolinist, som brakte med seg musikktradisjoner fra sin egen familie i India. Savnet etter det musikalske miljøet fra sitt hjemland gav ham ønsket om å undervise sine tre barn i indisk musikk, til tross for at det enda ikke eksisterte noe miljø for denne musikken i Norge. Musikk som hobby tok for Sahajpal en ny vending da hun møtte den legendariske indiske klassiske musikeren Pandit Hariprasad Chaurasia, som ble en stor inspirasjon og som oppmuntret henne til å utvikle seg som utøver. Hun fulgte opp med å gå i lære hos ham på musikkonservatoriet i Rotterdam, Nederland og i Mumbai, India. I tillegg til den indiske tradisjonen er Rohini interessert i å møte musikere innen andre stilarter og musikkformer. Hun har blant annet spilt med Frode Fjellheim og Snorre Bjerck i Transjoik, Bendik Hofseth og Mats Eilertsen. Den balkanske musikk tradisjonen ved Stian Carstensen. Fra den afrikanske tradisjonen, Sidiki Camara. Javid Afsari Rad, den eminente iransk santorspilleren og til slutt for å nevne den vestlige klassisk fiolinisten, selveste Arve Tellefsen.